Μάθημα Πιάνου: Συνοδεύοντας μπαλάντες (με παραδείγματα από γνωστά τραγούδια)

1 2 3
Η ανάγνωση της παρτιτούρας γίνεται πολύ πιο εύκολη στα σύγχρονα τραγούδια όταν γνωρίζουμε τη δομή της και το ρυθμικό μοτίβο που συνηθίζεται σε σχεδόν όλα τα είδη μουσικής (ροκ, ποπ, έντεχνο κλπ). Στη σύγχρονη μουσική η παρτιτούρα είναι ένας οδηγός τον οποίο μπορούμε να τον διανθίσουμε και με δικούς μας αυτοσχεδιασμούς, όπως επίσης να αναπτύξουμε περισσότερο μια συνοδεία με το πιάνο μας, η οποία ενδεχομένως να μας φαίνεται πολύ απλή.

Η γνώση της δομής αυτού του είδους μουσικής μπορεί να απελευθερώσει μουσικούς που επιθυμούν να ξεφύγουν  από την αυστηρή ανάγνωση της παρτιτούρας, ενώ σιγά σιγά θα μπορούν να συνοδέψουν οποιαδήποτε μπαλάντα, απλά ακολουθώντας τις συγχορδίες των τραγουδιών.

Οι μπαλάντες έχουν αργό τέμπο και είναι γραμμένες συνήθως στα 4/4. Το τέμπο αυτό αποσκοπεί στη χαλάρωση του ακροατή ή στη δημιουργία μιας μελαγχολικής διάθεσης. Σχεδόν κατά κανόνα είναι βασισμένες σε ελάσσονες κλίμακες ή «τρόπους» όπου υπερτερούν οι μινόρε συγχορδίες. Το τέμπο είναι ελαφρώς πιο αργό από τους χτύπους της καρδιάς μας.

Στο συγκεκριμένο άρθρο θα ασχοληθούμε με τις ποπ και έντεχνες μπαλάντες καθώς στη ροκ και στη τζαζ μουσική συναντάμε εκτός από τα παρακάτω, ρυθμικά σχήματα με διαφοροποιήσεις.

Μπαλάντες σε 4/4 – Ρυθμική αγωγή

Παρακάτω αναπτύσσεται η συνοδεία της μπαλάντας, από πολύ απλή σε πιο σύνθετες.

Μάθημα Πιάνου: Συνοδεύοντας μπαλάντες

Μελωδικά στολίδια

Εάν  συνοδεύουμε τραγουδιστή/τραγουδίστρια, δεν είναι απαραίτητο να παίζουμε τη μελωδική γραμμή. Στις απλές συνοδείες, μπορούμε να παίζουμε τη μελωδική γραμμή μέσα σε συγχορδίες, ενώ στα σημεία όπου δεν υπάρχει στίχος, μπορούμε να αυτοσχεδιάσουμε βασιζόμενοι στην κλίμακα επάνω στην οποία είναι γραμμένο το τραγούδι και βέβαια επάνω στις νότες του/των ακόρντου/ων  που περιλαμβάνει το μέτρο. Παράδειγμα:

Μάθημα Πιάνου: Συνοδεύοντας μπαλάντες
Χαρακτηριστικά παραδείγματα  για μελέτη και κατανόηση της μπαλάντας είναι τα παρακάτω τραγούδια:

– Αερικό (Μελίνα Κανά) – Κατεβάστε το σε PDF

– Γράμμα στον κύριο Νίκο Γκάτσο – Κατεβάστε το σε PDF

– Μείνε εδώ (Γιάννης Πάριος) – Κατεβάστε το σε PDF

– Σ’έχω βρει και σε χάνω (Νατάσσα Μποφίλιου) – Κατεβάστε το σε PDF

– Corsica (Petru Guelfucci)

– If I could (Reggina Belle)

Μια πρώτη προσπάθεια αυτοσχεδιασμού σε σημεία του τραγουδιού όπου δεν υπάρχει στίχος είναι η μίμηση, όπου παίζουμε μοτίβα της μελωδίας, διανθίζοντας επιπλέον με νότες δικής μας επιλογής.

Προτεινόμενος τρόπος μελέτης

– Μελετάμε παρτιτούρα με τραγούδι της επιλογής μας. Ιδανικά είναι τα τραγούδια που προτείνονται στην προηγούμενη ενότητα.

– Μεταφέρουμε μόνο το στίχο και τα ακόρντα σε ένα χαρτί και παίζουμε το ρυθμικό μοτίβο της μπαλάντας, ενώ αυτοσχεδιάζουμε πάνω στη μελωδική γραμμή που μάθαμε και στην κλίμακα που είναι γραμμένο το τραγούδι.

– Επιλέγουμε μια άλλη μπαλάντα. Αυτή τη φορά μελετάμε αντίστροφα. Δοκιμάζουμε πρώτα τον αυτοσχεδιασμό και μετά μελετάμε την έτοιμη παρτιτούρα.

– Ακούμε μπαλάντες και διακρίνουμε το ρυθμικό τους μοτίβο. Το μεταφέρουμε στο πιάνο, το αρμόνιο ή το μουσικό όργανο της επιλογής μας.

—–

Χρυσάνθη Οικονομάκη – Καθηγήτρια Μουσικής
Πιάνο, Αρμόνιο, Θεωρητικά, Ανώτερα Θεωρητικά, σύγχρονη φωνητική, backing vocals, αυτοσχεδιασμός, εντατικά σεμινάρια
www.musicdoor.gr

 

Πηγή